Calafell aprova per unanimitat el seu primer reglament de participació ciutadana

04/04/2017

El ple de l’Ajuntament de Calafell ha aprovat per unanimitat el primer reglament de participació ciutadana que tindrà el municipi. Després de set mesos de negociacions, els grups polítics que formen la corporació han tancat un acord que significa un abans i un després en la participació de la ciutadania en la gestió pública al municipi.

Aquestes són les novetats més rellevants del reglament:

Referèndums i consultes

El nou reglament inclou la possibilitat de celebrar referèndums i consultes ciutadanes, per a veïns censats i majors de 18 anys. Se’n podran fer un màxim de cinc per any, i no es podrà reiterar una mateixa consulta fins dos anys després.

Iniciativa veïnal

El veïnat i les entitats podran exercir la iniciativa veïnal per presetar propostes que hauran de ser debatudes per l’Ajuuntament. En podran presentar amb el suport de 500 veïns majors de 16 anys. En el cas de propostes que afectin un barri, caldrà tenir el suport del 5% dels seus habitants. També podran presentar propostes les entitats que tinguin al menys 100 socis al corrent de pagament.

Dret d’audiència pública

Tam bé es reconeix el dret d’audiència pública. És a dir, a convocar actes públics perquè entitats i ciutadans puguin rebre oralment informació sobre actuacions político-administratives o formular verbalment els seus suggeriments. Podran demanar una audiència pública 200 veïns majors de 16 anys, el 5% de veïns d’un barri i les entitats de més de 100 socis. També es convocaran a demanda d’una cinquena part dels regidors de la corporació. Podrà havier-hi un màxim de 5 sessions l’any.

Els Consells Municipals de Participació

El reglament crea un seguit de consells municipals de participació, tant geogràfics com temàtics. Alguns seran permanents i altres es podran crear temporalment segons una necessitat o situació concreta. El més important serà el Consell Ciutadà, representatiu del conjunt del municipi, i dins dels geogràfics hi haurà consells de barri.

Entre els temàtics, els tres primers que podrien estar operatius són el consell escolar municipal, ja existent; el consell assessor urbanístic, que va funcionar durant la redacció del vigent Pla General i que es recuperaria; i el consell municipal de seguretat ciutadana, una proposta plantejada fa una dècada i mitja i que no havia acabat de reeixir.

Els consells estaran formats per un representant dels grups polítics que a les anteriors eleccions municipals hagin assolit un 3% dels vots (encara que no aconseguíssin representació al consistori); un representant de cadascuna de les organitzacions socials, sindicals, professionals i empresarials més representatives del municipi, i un seguit de ciutadans triats a l’atzar, entre els que manifestin el seu interés a formar-hi part. Al Consell Ciutadà n’hi haurà tres. En el cas dels consells de barri, hi haurà un ciutadà per cada 500 habitants, amb un mínim de 2 i un màxim de 6.

El Consell Ciutadà aixoplugarà la resta d’organismes i haurà d’aprovar les seves resolucions. Les seves funcions principals seran:

–debatre el Programa d'actuació, les ordenances i els reglaments generals de l'Ajuntament o altres temes d'interès municipal.
 
–conèixer i debatre els resultats dels indicadors de la gestió municipal i els grans projectes del poble i els estudis i treballs sobre temes estratègics que hagi encarregat l'Ajuntament.

–consensuar un pla de mandat amb els membres del Consistori, recollint les aportacions ciutadanes i dels Consells de Barri, plantejant processos participatius, si és necessari.

–proposar modificar les accions del pla de mandat.

–plantejar una distribució equitativa dels recursos per a inversions municipals i propostes a tractar en els plens municipals, en forma de moció.

Els Consells municipals de Participació tindran un caràcter consultiu i no vinculant. Tanmateix, hi ha el compromís d’estudiar-ne les propostes, valorar-les i, en el cas que no siguin acceptades justificar-ne el motiu i donar-ne compte en els propis consells i en el Ple Municipal.

Pressupostos participatius

El reglament regula que un mínim d’un 1% del pressupost municipal se sotmetrà a votació popular. Cal remarcar que és l’1% de tot el pressupost, no del capítol d’inversions. Amb el pressupost municipal d’enguany a la mà, que puja 45,68 milions d’euros, la part que decidirà directament la ciutadania serà d’uns 456.000 euros. Cal remarcar que hi ha un mínim, però no un màxim i, per tant, el percentatge sotmés a votació podrà ser superior sempre.

Informació i qualitat dels serveis

El reglament, a més, estableix els mecanismes pels quals la ciutadania i les entitats poden accedir a qualsevol informació municipal. A més, també es determinen un seguit de facilitats per a l’accès a la informació. Per exemple, amb un espai virtual, dins de la web municipal dedicat específicament a aquestes qüestions, però també garantint que els equipaments municipals de caire cívic disposaran d’ordinadors connectats a la xarxa on tothom pugui anar a consultar la informació.

Les entitats podran assistir a les comissions informatives i altres òrgans decisoris, per rebre informació i aportar la seva opinió, quan s’hi tracti alguna qüestió concreta en la qual acreditin que són part interessada. Ho hauran de demanar per escrit.

Qualsevol petició per escrit haurà de ser contestada abans de 30 dies, i en aquest mateix termini màxim haurà de ser rebut qualsevol ciutadà que demani una entrevista o reunió amb un regidor o un tècnic municipal.

L'Ajuntament farà enquestes de qualitat a les persones usuàries dels serveis municipals, a fi de conèixer les seves valoracions i propostes sobre el servei concret que han rebut, i millorar-los d'acord amb les propostes i fer les campanyes de sensibilització necessàries, així com per disposar de paràmetres objectius. Els resultats dels sondejos i enquestes, així com la seva fitxa tècnica, es faran públics.