Punts liles

Què és un punt lila?

Un punt lila és un espai de suport i seguretat per a la prevenció de l’assetjament, l’abús i les agressions sexuals, masclistes i LGBTI-fòbiques als espais públics. També és un espai d’assessorament i actuació en cas que es produeixi algun d’aquests fets. I un punt d’informació envers la igualtat i la lluita contra les violències sexuals i LGBTI-fòbiques.

Funcions:

  • Informació sobre prevenció i eines per l'actuació davant d'una agressió masclista
  • Acompanyament en cas d'agressió sexual
  • Registre d'assetjaments, abusos i agressions masclistes
  • Espai reservat i íntim per a víctimes
  • Derivació i/o acollida o acompanyament
  • Compliment del protocol de seguretat contra les violències sexuals en entorns d'oci de la Generalitat de Catalunya.

Els Punts Liles a Calafell

El projecte de desplegament de Punts Liles ha estat dirigit per l'àrea d'Igualtat, Atenció a la Dona i LGBTI de l'Ajuntament de Calafell, part de l'àmbit d'Igualtat i Drets Socials, amb la contractació específica del servei a l’entitat L’Escola A.C., liderada per Núria González.

Vam començar a desenvolupar aquest pla setembre de 2019, posteriorment a l'adhesió al Protocol de Seguretat contra les violències sexuals en entorns d'oci del Departament d'Interior de la Generalitat. Ens vam entrevistar amb diverses entitats que oferien implementar Punts Liles, del Baix Penedès i del Camp de Tarragona, i vam escollir al final treballar amb L'Escola A.C., una entitat feminista de Calafell amb provada solvència acadèmica i professional en violències sexuals i l'atenció a víctimes en l'àmbit legal, psicològic i social, i amb experiència en campanyes i actuacions feministes, al país i a escala internacional.

També es va dur a terme una reunió de presentació a les entitats de dones del municipi, La Malva, Associació A-Dona’t i la mateixa L’Escola, per explicar el projecte dels Punts Liles de Carnaval i proposar-les-hi la seva participació com a voluntàries. A-Dona’t va acceptar de participar. S’ha contractat una pòlissa d’assegurança per les voluntàries per tot el 2020 per si més persones colen col·laborar en els propers PL.

Es va elaborar un protocol d’actuació específic d’ús intern pel nostre municipi; i es van mantenir reunions i contactes per coordinació tant amb Turisme com a altres àrees del consistori i les forces de seguretat. Ens vam reunir amb carrosses i comparses per compartir la planificació dels Punts Liles pel Carnaval 2020. I vam informar també d'aquesta planificació als grups municipals al consistori. Vam assistir a una formació específica de la Generalitat en aquest protocol, amb personal de l'ajuntament, voluntàries d'entitats, i a una sessió específica per forces de seguretat i atenció sanitària.

L’experiència al carnaval 2020

  • A les 9 de la nit del diumenge 23 de febrer va finalitzar el desplegament dels Punts Liles (PL) de l'Ajuntament de Calafell al Carnaval 2020, la primera vegada que s'instal·len Punts Liles al nostre municipi. Vam prestar servei al Carnaval de Segur divendres 21 de febrer; al de Platja dissabte 22; i al de Poble, com diem, diumenge 23.
  • L'acollida del Punt Lila els tres dies va ser molt bona, amb gran afluència de públic, majoritàriament dones joves, entre 18 i 26 anys, conscienciades amb el problema de la violència sexual i que tenen la percepció que qualsevol d’elles pot ser víctima, ja vagi sola o acompanyada. També nois joves, entre 18 i 25 anys aproximadament, interessant-se per la iniciativa; i senyores més grans, que volien compartir les seves experiències, i també gaudir del Carnaval en un espai segur i tranquil, el Punt Lila. Joves i grans van agrair la presència del Punt, de manera explícita.
  • Diumenge 23 vam atendre sobretot famílies, nenes i nens, i pre-adolescents, amb mares i pares, per parlar d'educació, de feminisme i de respecte. Es va repartir tota la informació però no va ser necessari fer cap intervenció directa. Molta gent que havia vist el Punt Lila tant divendres com dissabte es va apropar diumenge per donar-nos les gràcies per la feina.
  • En els tres punts es va fer també feina itinerant per tal de donar a conèixer el servei, on estava situat i l’existència del telèfon d’assistència per si es detectava alguna situació d’agressió o violència masclista (VM).
  • Diverses persones es van oferir per col·laborar amb el Punt Lila en pròximes ocasions, i s'hi va prendre nota de les dades per avisar-les.
  • Persones d’altres municipis ens van fer saber que el Punt Lila de Calafell era el millor que havien vist comparativament amb altres d’altres municipis.

Conclusions:

El Punt Lila no només es configura com un servi d’informació i atenció, sinó també com un “espai segur”, que les usuàries utilitzen com a zona segura de punt de trobada amb els seus grups si en algun moment de la nit es queden soles o es despisten. Creiem que s’ha de fomentar aquest aspecte del Punt Lila en properes ocasions, com a punt de trobada. Treballarem en una planificació de Punts Liles amb les altres àrees de l'ajuntament per comptar amb un calendari a mitjà termini. El Punt Lila ha complert tots els seus objectius a nivells tècnic, de coordinació, d’actuacions, d’acceptació per part del públic, i de participació, i ha sigut un èxit.

L'experiència al juny de 2021

Als Punt Liles de juny de 2021 va haver un total de 16 hores d’assistència, en les que van participar un total de 5 persones de l’entitat calafellenca L’Escola i 5 voluntàries d’altres entitats de Calafell (Creu Roja i altres). A més vam tenir el recolzament de Protecció Civil.

Cada dia de Punt Lila es van fer 4 hores d’assistència, en diferents horaris:

  • Sant Joan 23/06/2021: 00.00h a 04.00h Calafell Beach Festival (Bad Gyal)
  • 25/06/2021: 21.30h a 01.30h Actuació música FM Sant Pere
  • 26/06/2021: 22.30 a 02.30h

L’acollida del Punt Lila els tres dies va ser molt bona, especialment la nit de Sant Joan i el Calafell Beach Festival. Durant totes les hores van apropar-se al Punt Lila centenars de persones, majoritàriament dones joves, i es va repartir tot el material d’informació i promoció (flyers, mascaretes d’Igualtat i polseres del SIAD i del SAI).

Volem assenyalar dues característiques del públic del Punt Lila: La majoria de persones ja sabien que era el Punt Lila; i la mitjana d’edat d’usuàries i usuària era més baixa que en altres ocasions, com al Carnaval de 2020; quasi la majoria de noies no tenien més de 22 o 23 anys, i n’hi havia de molt joves, inclús adolescents menors d’edat.

En els tres punts es va fer també feina itinerant per tal de donar a conèixer el servei, on estava situat i l’existència del telèfon d’assistència per si es detectava alguna situació d’agressió o violència.

De nou entre aquesta gent més jove van agrair la presència del Punt, de manera explícita. També moltes mares joves que acompanyaven a les seves filles al concert del Calafell Beach Festival van agrair la presència del Punt Lila. Val a dir que les noies i els nois estaven bastant millor informats sobre què era el Punt Lila i les seves funcions que no pas els adults, que gairebé no tenien cap informació.

Es va reiterar molt la petició de que el Punt Lila fos un servei permanent a les nits de cap de setmana. I també que es fes alguna campanya de prevenció de la violència sexual als instituts. Això ho demanaven sobretot les noies més joves.

Es va repartir material a tots els establiments del carrer Monturiol, perquè sabessin que estàvem allà i la nostra funció.

Intervencions directes:

  • 23/06/2021: Va haver 1 intervenció directa amb una agressió masclista a una dona jove. En col·laboració amb els mossos d’esquadra, es va identificar al agressor i va ser detingut. Es va atendre 1 consulta de una víctima de homòfoba, però que va tenir lloc un parell d’hores abans de acudir al Punt Lila. Se’l va orientar sobre possibles accions legals a dur a terme. Es va atendre una consulta de violència masclista habitual, d’una dona jove que ens va manifestar que sempre duia una arma blanca a la bossa de mà perquè no es sentia segura. Es va detectar el punt més calent de violència a la platja, a la zona de l’Espineta, en el tram entre els municipis de Calafell i el Vendrell. Allà es van produir baralles i robatoris. Vam intervenir amb mossos d’esquadra en feines d’identificació. La sensació general era d’absència de policia per part de la gent jove.
  • 25/06/2021: Tot i que hi havia molta gent i que eren els més joves de les tres nits de Punt Lila, no va haver cap situació de perill. D’altra banda, va ser la nit que més material es va repartir i que millor acollida va tenir. Val a dir que, segons els agents de protecció civil, va ser molt més problemàtica la nit del concert d’Estopa, on la mitjana d’edat dels assistents estava en el 40 anys. Ens comuniquen que allà si va a haver problemes, sobretot degut al excessiu consum d’alcohol generalitzat.
  • 26/06/2021: 1 intervenció directa en una baralla d’una parella, però que no va necessitar intervenció policial. A banda del punt lila, a la plaça Alcalde Romeu vam detectar menys receptivitat i moltes actituds incíviques com llançament d’escombraries fora de les papereres actitud amenaçant d’alguns nois que estaven per allà. Molt poques noies per una sensació d’inseguretat generalitzada en aquest punt.

Conclusions dels Punts Liles de juny 2021:

  • La situació de mesures de contenció de contagis per la Covid ens ha fet adaptar a la realitat de restriccions a cada moment i treballar molt de la mà de Cultura.
  • També destacar la bona col·laboració de tots els departaments de l'Ajuntament de Calafell implicats en la gestió dels Punts Liles, com: Policia Local, Calafell Ràdio, Protecció Civil i voluntariat de Protecció Civil, Voluntaris de Creu Roja, Cultura, Turisme, Territori (Brigada), Joventut i l’empresa organitzadora del Calafell Beach Festival.
  • Calafell Ràdio va preparar una falca de veu de 30 segons per tal que s'escoltés abans i després del concert de Bad Gyal, el 26 de juny, per tal d'informar de la ubicació i l’horari del Punt Lila. Destaquem la complicitat i bona sintonia amb l'empresa que ho va gestionar.
  • La gestió dels Punts Liles aquesta vegada va ser més àgil per tenir els canals creats i les persones interlocutores clares.
  • La coordinació amb la policia va ser bona, però, així com a les nits del 25 i 26 de juny va haver presència policial al voltant del Punt Lila, la nit del 23/6 la presència de cossos de seguretat es valora insuficient, arribant a generar sensació d'inseguretat per a les noies i d'impunitat pels agressors.
  • Varies persones de Creu Roja i voluntàries a títol individual volen repetir al Punt Lila, havent valorat la seva experiència com a molt satisfactòria.
  • Les usuàries del Punt Lila, majoritàriament, solen ser noies molt joves, concienciades amb el problema de la violència sexual i que tenen la percepció de que qualsevol d’elles pot ser víctima, ja vagi sola o acompanyada.
  • El Punt Lila, no només es configura com un servei d’informació i atenció, sinó també com una “Espai Segur”, que les usuàries utilitzen com a zona segura de punt de Trobada amb els seus grups si en algun moment de la nit es queden soles o es despisten. Creiem que s’ha de fomentar aquest aspecte del Punt Lila en properes ocasions, com a punt de trobada.
  • En general, ha sigut una iniciativa molt ben rebuda i que ara no s’entendria que no estigués present a altres festes locals multitudinàries, com la festa major.
  • Existeix la necessitat de fer una campanya d’informació sobre el Punt Lila i contra les agressions sexuals entre el jovent fora pròpiament de l’àmbit del Punt Lila, preferiblement als instituts.
  • Cal implicar a tots els actors de l’oci nocturn, especialment als establiments musicals.
  • Podem concloure que el Punt Lila ha complert tots els seus objectius i que, de nou, ha sigut un èxit.

Intervencions directes als Punts Liles

Aquestes dades s’aniran actualitzant a mesura que despleguem més Punts Liles, per recollir alguns indicadors. Estan elaborades a partir de l’informe diari del personal del Punt Lila. El procés d’actuació és normalment Detecció > Atenció > Contenció > Derivació > Seguiment.

Intervencions directes
Dia/Intervenció Consultes de VM habitual Intervencions directes en agressions de VM Denúncies recollides al PL Alertes policia per baralles o robatoris Agressions LGBTIfòbiques
21/feb/2020, Carnaval Segur 1 0 0 0 0
22/feb/2020, Carnaval platja 4 4 1 3 0
23/feb/2020, Carnaval poble 0 0 0 0 0
23/juny/2021 Sant Joan 1 1 0 1 1
26/juny/2021 Beach Festival 0 0 0 0 0
27/juny/2021 FM Sant Pere 0 1 0 0 0

Informes intervencions