24 carruatges i 208 cavalleries han desfilat als tres tombs de calafell
La festa dels Tres Tombs ha aplegat aquest matí a Calafell un total de 24 carruatges i 208 cavalleries. Ha estat una festa molt lluïda, gràcies en bona part a la tradició de bona climatologia que acompanya aquesta celebració en les 60 edicions organitzades fins a la data, inclosa la d’avui, i també al nombrós públic que s’ha aplegat per presenciar la desfilada.
La festa dels Tres Tombs ha aplegat aquest matí a Calafell un total de 24 carruatges i 208 cavalleries. Ha estat una festa molt lluïda, gràcies en bona part a la tradició de bona climatologia que acompanya aquesta celebració en les 60 edicions organitzades fins a la data, inclosa la d’avui, i també al nombrós públic que s’ha aplegat per presenciar la desfilada.
Segons dades del Cor-Orfeó Calafellenc, entitat organitzadora dels Tres Tombs (amb el suport de la regidoria de Cultura de l’Ajuntament), hi han participat 24 carros, 56 cavalls i 28 ponis amb genet, i altres 124 cavalleries, entre cavalls, rucs i guarans, enganxats a tota mena de carruatges: de passeig, de càrrega...
L’alcalde de Calafell, Jordi Sánchez, ha manifestat, en acabar la desfilada, que “si cada any som més persones participant, de forma activa o com a espectadors, no és tan sols per la tradició, tot i ser aquest un factor molt important, sinó perquè la gent se l’ha fet seva, la sent com a pròpia. També perquè la volada i el ressó d’aquests Tres Tombs supera l’àmbit estrictament local”.
Esmorzar popular
La festa ha arrencat a les 9 del matí amb l’acostumat esmorzar popular, a l’esplanada del pavelló poliesportiu municipal Joan Ortoll. 550 persones han degustar un autèntic esmorzar de traginer, amb carn, botifarra i arengades a la brasa, acompanyat de pa i tomacó i del vi i l’oli de la Cooperativa Agrícola de Calafell.
Cap a dos quarts de 12 del matí ha sortit la comitiva de cavalleries i carruatges en direcció al nucli del Poble, l’antic barri dels pagesos de Calafell. El punt neuràlgic del recorregut és la plaça de Catalunya, on, durant el primer tomb, el rector de la parròquia de la Santa Creu, mossèn Eduard Arrufat, ha beneït les cavalleries i tots els animals que han estat portats pels seus propietaris per rebre aquesta benedicció.
A banda l’esmorzar i la desfilada, ells Tres Tombs de Calafell han inclòs un seguit d’activitats que s’han incorporat al programa en els darrers deu anys. Entre elles, l’exposició del concurs escolar de dibuix sobre la festa. També una exposició d’objectes commemoratius dels Tres Tombs i un servei gratuït de passejades en poni per als infants. Així mateix, s’han venut les tradicionals coques de Sant Antoni, elaborades pels pastissers calafellencs.
El Cor-Orfeó Calafellenc ha aprofitat els 60 anys dels Tres Tombs per reconèixer un seguit de persones i entitats locals que han col·laborat històricament amb la festa. Els honorats són Joan Pons, Aleix Pedro, Josep Garriga, Cristòfol Montserrat, Josep Solé, Joan Costa, Joan Papiol Rovelló, Batista Saura, Cristóbal Serrano, Rafael Solé, Francesc Solé, Vicente Vicaría, Antonio Vicaría, Joan Romeu, la Cooperativa Agrícola de Calafell, l’Assemblea Local de la Creu Roja i l’Ajuntament.
