14/12/2017

Calafell recull a Madrid el premi al millor transport públic de l’Estat en municipis petits

Atorgat per la revista professional “Autobuses&Autocares”, és un guardó de gran prestigi en el sector transportista des de fa 25 anys

Calafell i l’empresa Hife han rebut, en un acte celebrat la passada nit a Madrid, el premi al millor transport urbà en municipis petits. És un dels guardons més prestigiosos en el sector del transport públic, que atorga la revista especialitzada “Autobuses&Autocares”.

Els premis es concedeixen a empreses de transport i per això el de Calafell recau en Hife SA, però de forma expressa pel servei que presta al municipi, com a adjudicatària del servei de transport urbà. La categoria de municipis petits s’estrena enguany i Calafell és el primer guanyador. En la categoria de grans ciutats, el guardó ha recaigut en València. A més, s’ha premiat Interbus, amb base a San Sebastián de los Reyes, com a millor empresa de transport regular, i a Autocares Vánez Olmedo, d’Alahurín de la Torre, com a millor transport discrecional.

En l’acte celebrat a Madrid, l’alcalde, Ramon Ferré, ha destacat la contínua millora del servei, des dels seus orígens, l’any 1999, només com a transport escolar. Ferré ha recordat que “l’ampliació d’horaris que hem començat a aplicar, ha disparat el nombre d’usuaris en 60.000 nous viatgers anuals, amb un augment del 30%”. I que “estem treballant contínuament per millorar els recorreguts i les freqüències, tot atenent les demandes de la ciutadania”.

De la seva banda, el conseller delegat d’Hife, José M. Chavarría, ha repassat la història de l’empresa al municipi: “Vam començar a treballar-hi quan tenia 11.000 habitants empadronats, i ara en té 25.000, però amb puntes de feina de més de 100.000 per ser un municipi costaner”. Chavarría ha afegit que “vam iniciar el servei amb dos autobusos de transport escolar, però de mica en mica vam anar ampliant el notre treball per anar resolent problemes de mobilitat de la localitat: anar al metge, a agafar el tren, arribar a les urbanitzacions...”. I ha dit també que “tenir un bon transport públic a Calafell ha estat per l’èxit de la col·laboració público-privada”.

En el cas de Calafell, el jurat ha tingut en compte la dificultat de gestionar el transport públic en un municipi extens i molt dispers. Segons explica Juanjo García, regidor de Transports de l’Ajuntament, “tenim més quilòmetres de carrers que l’Eixample de Barcelona, o els mateixos que la ciutat de Tarragona però amb molta menys densitat. I el pressupost dels respectius ajuntaments no pot comparar-se ni per casusalitat, a més que el nostre transport no està subvencionat i es financia només amb els impostos locals”.

El jurat ha examinat exhaustivament les dades d’explotació de les empreses candidates: nombre línies, velocitat comercial, flota de vehicles, edat mitja del parc de vehicles, últimes adquisicions, quilòmetres recorreguts, volum de viatgers, tarifes, ocupació dels autobusos o nombre d’empleats. I es valoren molt especialment la qualitat del servei ofert, la implnatació de noves tecnologies, les iniciatives i novetats, la gestió dels recursos disponibles, els anys de dedicació als viatgers i a la resta de la societat, i l’esforç diari de la plantilla per a millorar el servei.