31/08/2018

Diumenge entren entren en vigor les bonificacions per treure trànsit de la N-340

Calafell és un dels municipis penedesencs que lluita contra el col·lapse circulatori i els accidents

Diumenge vinent, 2 de setembre, han d’entrar en vigor les bonificacions en el peatge de l’autopista AP-7 per treure trànsit de la N-340. El consell de ministres té previst aprovar-ho avui divendres i, no sent necessària la convalidació parlamentària, es publicarà dissabte al Butlletí Oficial de l’Estat i entrarà en vigor l’endemà, és a dir diumenge.

De fet, el ministeri de Foment s’ha avançat als esdeveniments per tenir-ho tot a punt la mitjanit de dissabte a diumenge i ja ha instal·lat la nova senyalització, tant al tram penedesenc com a l’ebrenc de la N-340.

Calafell és un dels municipis integrants del Pacte de Berà, que aplega els ajuntaments que des de fa temps reclamen una solució al col·lapse circulatori a la N-340 i els nombrosos accidents, molts d’ells mortals, que s’hi produeixen. El pla de descomptes havia d’entrar en vigor el passat 1 de gener, però la situació política general i la manca de govern a la Generalitat ho havia deixat a l’aire.

S’ha de destacar que els camions hauran de circular obligatòriament per l’autopista, ja que una de les raons del col·lapse de la N-340 és el trànsit pesant. Des de diumenge, els camions de quatre eixos o més, hauran de passar forçosament per l’autopista entre els accessos d’Altafulla i de Vilafranca Sud. A les Terres de l’Ebre, el tram obligatori per camions de l’AP-7 serà el comprés entre els accessos de Peníscola i de l’Hospitalet de l’Infant. El descompte serà del 42,53% en el cas dels trajectes de pas, i del 50% en els interns.

L’altra mesura principal és la gratuïtat per als turismes entre Vilafranca sud i Peníscola, sempre i quan es faci un viatge d’anada i un de tornada en un màxim de 24 hores, i entrant i sortint exactament pels mateixos accessos. És un mecanisme per facilitar els desplaçaments diaris per motius de feina o d’estudis, o per accedir a serveis públics com visites mèdiques.

Per acollir-se al descompte o a la gratuïtat, els vehicles hauran de disposar un sistema de pagament dinàmic o telepeatge, com el ViaT.

La duració d’aquest sistema de descomptes s’estendrà des de la seva entrada en vigor fins al venciment de la concessió d’autopistes. En el tram de l’AP-7 entre Tarragona i La Jonquera i en el tram Montmeló-El Papiol la concessió acaba el 31 d’agost del 2021; en el tram Alacant Tarragona, finalitza el 31 de desembre del 2019, i en el tram de l’AP-2 Saragossa-Mediterrani venç el 31 d’agost del 2021.

El Govern central es farà càrrec de compensar les concessionàries, tant de l’AP-7 com la de l’AP-2, que tindrà mesures idèntiques per alleugerir el trànsit de la carretera N-240 entre Montblanc i les Borges Blanques. La previsió màxima de despesa fins a l’any 2021 supera els 41 milions d’euros. Per aquest 2018, Foment preveu destinar, d’entrada, 1,18 milions d’euros; i 14,76 milions el pròxim 2019; 12,73 milions el 2020 i 11,46 milions el 2021.