27/09/2006

S'inaugura l'exposició "mots amb arrels"

L’alcalde de Calafell, Joan Olivella, juntament amb el regidor de Cultura, Miquel Roso, va inaugurar ahir l’exposició “Mots amb arrels. Els noms de lloc ens parlen”, organitzada per l’Oficina de Calafell del Consorci per a la Normalització Lingüística (CNL), amb el suport de l’Ajuntament de Calafell, i que es podrà visitar fins l’11 d’octubre.

INAUGURACIÓ DE L’EXPOSICIÓ “MOTS AMB ARRELS”, SOBRE LA TOPONÍMIA DE CATALUNYA
Calafell, 27 setembre 2006.- L’alcalde de Calafell, Joan Olivella, juntament amb el regidor de Cultura, Miquel Roso, va inaugurar ahir l’exposició “Mots amb arrels. Els noms de lloc ens parlen”, organitzada per l’Oficina de Calafell del Consorci per a la Normalització Lingüística (CNL), amb el suport de l’Ajuntament de Calafell, i que es podrà visitar fins l’11 d’octubre.
Joan Hugué, estudiós del patrimoni calafellenc, va explicar, en nom del CNL, què és la toponímia, i quina és la importància d’un topònim: “cada topònim té un contingut molt més extens que no només nomenar un indret, ja que si s’estudien els noms en podem treure conclusions que ens porten a conèixer nous conceptes”, va dir. Seguidament va esmentar alguns dels topònims més significatius del terme municipal de Calafell, i va explicar què diuen els topònims de Calafell: “a través dels topònims sabem, per exemple, que dels 20Km2 de superfície que té Calafell, el 60% estava ocupat per 14 propietaris, i tota la resta l’ocupaven unes dues-centes o tres-centes famílies. Per tant, a través de la toponímia sabem que hi havia unes grans diferències socials”.
Durant la seva xerrada, Hugué també va voler reivindicar “que es conservi la toponímia autòctona original, sense que es desvirtui”, i va parlar de l’origen de la paraula Calafell: “és un mot que molt probablement prové de l’àrab, però sobre el seu significat hi ha opinions diverses”.
L’alcalde de Calafell es va mostrar molt satisfet per la presència de Joan Hugué en la inauguració, “ a qui felicito per la seva activitat constant, i perquè les seves explicacions ens ajuden a enriquir-nos culturalment sobre molts aspectes del nostre municipi”, va dir.
També el regidor de Cultura, Miquel Roso va destacar que “aquesta exposició és una gran aportació d’informació per al visitant, ja que ajuda a comprendre els noms dels llocs de Catalunya, però a més tenim la sort de gaudir d’un plafó explícit sobre la toponímia de Calafell”.
La mostra es presenta amb una sèrie de plafons i també en format informàtic amb documents i presentacions animades. De plafons n'hi ha uns de tipus general que expliquen què és la toponímia, l'origen lingüístic dels topònims, l'expansió geogràfica dels noms de lloc... A més hi ha tota una col·lecció de plafons que, amb el nom genèric "Els topònims ens parlen de...", exemplifiquen diversos tipus de noms de lloc segons la seva relació amb: L'aigua, La mar, La vegetació, Muntanyes i roques, etc.