20/02/2019

Calafell s’adhereix al Pacte pel Penedès Marítim per exigir solució a les mancances històriques de mobilitat

Acord unànime de les forces polítiques presents a l’Ajuntament

L’Ajuntament de Calafell s’ha adherit per unanimitat al Pacte pel Penedès Marítim per exigir solució a les mancances històriques de mobilitat, tant per carretera com per ferrocarril. No sense algun matís, referit als projectes logístics a la comarca, i alguna crtícia pel tempo electoral, tots els grups que formen el consistori han donat el seu suporta l’acord dels consells comarcals del Baix Penedès i del Garraf i dels ajuntaments respectius.

L’increment del peatge de l’autopista C-32 en vigor des de principi d’any ha precipitat una mobilització institucional amb pocs precedents al territori. Una mobilització que des de fa anys impulsaven les entitat socials i diferents partits, aplegats en plataformes de mobilitat com la Coordinadora Calafell.

La Generalitat va decretar un increment del peatge del 2,2% a les autopistes de les quals és titular, un augment que supera el de l’IPC de Catalunya (1,67%). Això en una autopista, la C-32, que ja tenia un dels peatges per quilòmetre més cars d’Europa. El Pacte pel Penedès Marítim ho considera un greu perjudici per a la ciutadania del territori, però també un projectil a la línia de flotació de l’economia de la zona, ja que resulta un factor dissuasiu per al turisme, la implantació de noves empreses.

Tanmateix, les institucions locals del territori han afegit al seu pacte la queixa per un servei ferroviari obsolet i amb incomptables mancances, que pateixen a diari els usuaris.

El passat 16 de gener, aquestes institucions es van aplegar al Vendrell i van acordar crear una plataforma institucional amb la finalitat de cercar solucions per a la mobilitat del Penedès Marítim. La missió del Pacte és fer intermediació amb les administracions “que tenen competències i pressupost per aplicar solucions efectes a favor de la ciutadania dels nostres territoris”.

Aquest acord, que estan ratificant els plens dels ajuntaments, recorda que “la mobilitat és per la vegueria del Penedès un element essencial en les seves relacions socials i econòmiques. Ha estat històricament un territori cruïlla per a les grans infraestructures que han vertebrat el país, des de la xarxa de camins a les autopistes i el ferrocarril”. S’afegeix que “la implantació d’aquestes xarxes a les nostres comarques ha estat clau per al desenvolupament de Catalunya ja que aquests territoris han exercit un paper de corredors de comunicacions i de transport d’importància estratègica; de doble frontissa entre l’Àrea Metropolitana de Barcelona i la de Tarragona i entre l’arc litoral central i la Catalunya interior fins a la resta de la península”.

“Però tot i disposar de tot aquest potencial d’infraestructures”, es diu també, “sovint s’han planificat més pensant com un territori de pas que no en la unitat geogràfica, econòmica i social que representa el Penedès i dels més de 470.000 habitants que hi viuen o treballen. Aquestes infraestructures avui, no estan plenament al seu servei i a les capacitats i potencialitats que tenen les quatre comarques del Penedès, on la mobilitat i el transport ha de ser un punt de vertebració”.