22/07/2021

Protesta unànime de l’Ajuntament pel tancament d’oficines bancàries

El Poble i Segur es queden sense sucursals i fins i tot sense els caixers que encara funcionaven

L’Ajuntament de Calafell ha aprovat per unanimitat una protesta pel tancament d’oficines bancàries al municipi, que s’està produint en els darrers dies. Una situació que s’ha vist agreujada perquè els caixers automàtics que quedaven operatius a les sucursals bancàries, estan sent desconnectats per les entitats.

En el darrer ple municipal, tots els grups van denunciar aquesta política dels bancs, que limita l’accés als serveis bancaris presencials i personals a importants sectors de la població. Especialment, la que té més dificultats per desenvolupar-se amb eines digitals, com la gent gran.

També es va criticar enèrgicament el fet que dos dels tres nuclis del municipi, el Poble i Segur, s’han quedat sense cap sucursal i que els clients de les entitats han de desplaçar-se obligatòriament a les oficines que encara funcionen al nucli de la Platja. O fins i tot a altres municipis.

Aquestes manifestacions van fer-se al voltant d’una moció presentada pel grup municipal d’En Comú Podem Calafell, que planteja la necessitat de regular la prestació d’uns serveis mínims, de qualitat i arreu del territori, que garanteixin a totes les persones una atenció personalitzada i adequada a les seves necessitats.

Els acords, aprovats per unanimitat de tota la corporació, són els següents:

Primer. L’Ajuntament de Calafell considera i expressa:

Totes les persones han de tenir garantit el dret als serveis bancaris amb indepen`dencia de les seves habilitats digitals i de la localitat o nucli de població on visquin

El seu suport als col·lectius de persones afectades pel tancament generalitzat d’oficines bancàres i la supressió o reducció de l’atenció personalitzada al nostre municipi, que ha provocat l’exclusió d’aquestes persones dels serveis bancaris, com és el cas de bona part de la gent gran, i considera indispensable l’atenció personalitzada per a les persones que, a causa de la bretxa digital, no tenen accés a la banca digital ni als caixers automàtics.

Que les empreses han de revisar els protocols d’atenció al públic, recuperant el tracte personal i amb una bona qualitat de servei.

Que les entitats bancàries han de garatir el servei al conjunt del territori de Catalunya i als tres nuclis del municipi de Calafell, amb atenció directa.

Segon. Instar el govern de la Generalitat a impulsar la regulació perquè les entitats financeres ofereixin uns serveis personalitzats mínims que garanteixin la igualtat d’accés a totes les persones als serveis bancaris amb una atenció adequada a les seves necessitats i a tot el territori.

Tercer. Instar el govern de la Generalitat a l’obertura d’expedients informatius:

Sobre les comissions que cobren les entitats financeres pels diferents serveis que s’ofereixen i determini si aquests són causa o poder ser causa d’exclusió financera, i sobre els tipus d’interès que s’apliquen a determinats préstecs personals i determini si es considera una pràctica d’usura prohibida pel Codi Civil Català, i actuï en conseqüència davant les entitats bancàries.

Quart. Instar el ministeri de Consum que impulsi més mesures per protegir els consumidors i consumidores més vulnerables de les comissions i pràctiques d’usuar abusives i de l’abandonament del tracte personalitzat i proper per part de les entitats financeres.

Cinquè. Traslladar els presents acords a l’Agència Catalana de Consum, al ministeri de Consum, als grups polítics del Parlament de Catalunya i a les entitats municipalistes de Catalunya.